Groep 3/4 2015/2016

Groep 3/4 2015/2016

_DSC0012 Na een uitstapje van een paar maanden vorig schooljaar bij groep 1/2, ging ik afgelopen schooljaar weer groep 3 draaien. Omdat de groep slechts 5 leerlingen telde, werd de groep 4 er bij gevoegd en ontstond er een combinatiegroep met 20 leerlingen.

De 5 leerlingen van groep 3 kende ik al goed, omdat ik ze immers bij de kleuters al les had gegeven en ook de groep 4 leerlingen kende ik goed, omdat ik driekwart jaar hun juf was, toen ze in groep 3 zaten.

Een combinatiegroep, vooral een groep 3/4, is een hele uitdaging om goed te laten lopen. Dit kan alleen als de leerlingen zelfstandig genoeg zijn om aan het werk te gaan (en te blijven). Kleuters leren gelukkig al omgaan met uitgestelde aandacht tijdens de speel- en werklessen en ook andere dingen kunnen ze al heel zelfstandig. Dit zet ik, vanaf de eerst dag, door als ze in groep 3 komen. Na de instructie van Veilig Leren Lezen gaan ze zélf aan de slag, zodat ik bij groep 4 de les kan afronden en een instructie kan geven voor de volgende les.

Na een korte en bondige uitleg, waarbij de leerlingen ook altijd precies horen wat ze kunnen doen als ze klaar zijn, ga ik weer naar de ándere groep (een soort jo jo effect dus). Altijd een hele uitdaging om alles goed voor te bereiden en leuk als het dan ook lukt zoals ik het van te voren had bedacht.

Het lastige afgelopen schooljaar was, dat er tussentijds veel nieuwe kinderen in de groep er bij kwamen. F, M, H, N. G, S en Z, allemaal kinderen die voor het eerst in een combinatiegroep moesten werken en waarvan een aantal nog niet alles mee konden doen, omdat ze nog geen Nederlands spraken. Soms probeerde ik “met handen en voeten” uit te leggen wat de bedoeling was en ook liet ik deze leerlingen regelmatig met een maatje werken. Het was wel heel leuk om te zien dat het met rekenen bij deze leerlingen heel goed ging (behalve de sommen met tekst natuurlijk) en dat ze het steeds vaker aandurfden om een stukje voor te lezen.

Naast de “leervakken” moest ik met deze groep hard aan de slag met de vaardigheden van de Kanjertraining, onze sociaal-emotionele methode. Wat doe je als een ander kind onaardig tegen je doet, hoe ga je om met materialen van school en een ander, hoe zorg je ervoor dat je je niet te veel ergert aan andere kinderen. Het bleef voor een aantal leerlingen herhalen, herhalen en nog maar weer eens herhalen. Gelukkig waren er ook leerlingen die het goede voorbeeld gaven, zodat ik regelmatig complimenten kon geven.

Het niet doorgaan van de schoolreis in september door het tegenvallende weer, was even een teleurstelling, maar dat werd goed gemaakt op vrijdag 20 mei, toen we met de groep naar het Westerpark in Zoetermeer gingen en een superdag hadden met elkaar. Ook het bezoek aan de bibliotheek, het kerstdiner, de schoolpleinexcursie “Kriebelbeestjes”, het kijken naar de musical van groep 7/8 waren gezellige momenten die ik afgelopen jaar met de groep heb meegemaakt.

Komend schooljaar ga ik weer groep 3/4 draaien, nu met een andere collega. We starten met 16 leerlingen, 7 in groep 3 en 9 in groep 4. Ik ben benieuwd wat komend schooljaar ons gaat brengen. Maar eerst lekker genieten van 5 weken vakantie!!!

Filmpje van de schoolreis.
Het fotoalbum van groep 3/4.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.