Ibiza 2016; Dag 7 Formentera

Ibiza2016.93 Onze laatste vakantiedag, maandag 9 mei, gingen we met Anja en Franka naar Formentera. Om 10 uur hadden we afgesproken bij de ticketverkoop op de boulevard van Figueretas.

Gelijk met het kopen van een kaartje voor de boot, konden we een kaartje kopen voor het huren van een fiets. De taxiboot vertrok om 10.15 uur. Eerst haalden we nog mensen op bij Platja d’en Bossa en toen gingen we dan echt op weg naar Formentera. We zaten buiten, boven op het dek. De boot ging aardig op en neer, meekijken naar de horizon hielp een beetje, maar echt relaxed zaten we niet.

Om half 12 liepen we de haven La Savina binnen, waar we opgewacht werden door iemand van fietsverhuur Torres. Na het betalen van €10 borg, kregen we onze fietsen mee. We reden eerst naar het hoofdstadje Sant Francesc Xavier, waar we op zoek gingen naar een restaurantje om wat te drinken. Ondertussen keken we in de leuke winkeltjes en zagen we in het stadje mooie witte huisjes. Na deze break zochten we de fietsen weer op en reden naar het volgende dorpje, Sant Ferran de ses Roques. Hier kochten we in een supermarkt voor ieder van ons een half stokbrood, dat belegd werd met ham/kaas en tomaat, om op te eten op het strand.

We namen de hoofdweg verder naar het zuiden en kwamen al gauw het bordje “Playa de Mignon” tegen. Dit strand is het begin van het 6 kilometer lange zandstrand met de turquoise blauwe zee. Vandaag iets minder blauw dan anders, omdat het bewolkt  was. Onder aan de afslag parkeerden we onze fietsen en liepen, eerst over het strand met veel zeewier, daarna over het mooie houten wandelpad, naar een mooi stukje strand met rotsen, heel zacht zand en het geluid van woeste golven. Hier genoten we van het uitzicht, de zee en de rust. We aten ons stokbrood, maakten foto’s en filmpjes, lazen wat, tot ….. het ging regenen. Gelukkig hadden we er al een uur gezeten.

We liepen terug en schuilden een half uurtje onder een grote naaldboom, die als een soort paraplu (parasol in de zomer) bij een -nog- dichte strandtent stond. Bij de strandtent stond een wc gebouwtje, dat wel open was. Heel bijzonder, maar wel fijn. Toen de regen bijna was gestopt, liepen we weer verder naar de fietsen. Het eerst stuk terug fietsen was een knap steile, lange helling omhoog. Na een poging om dit al fietsend af te leggen, ging ik toch maar verder lopen. Daarna weer fietsen, op weg naar Sant Francesc Xavier. Wel langs “de grote weg”, maar langs deze weg ligt een ruim fietsgedeelte, zodat het goed te doen was. In Sant Francesc legde Franka met succes haar ketting weer om de fiets, die er gelukkig af ging toen we bijna bij het dorpje waren.

We dronken weer wat bij hetzelfde tentje. Ijs hadden ze helaas niet, daar waren we wel naar op zoek, maar dat zou later helemaal goed komen. In het winkeltje met pottenbakkersspullen zag ik nog iets heel leuks, een mooi lichtblauw blad met vier vogeltjes. Dit kreeg ik voor een deel van Linda, nog voor Moederdag, heel lief. Om half 6 reden we richting de haven, heerlijk bergafwaarts (wat een snelheid hadden we!). We leverden de fietsen weer in bij Torres en gingen op een overdekt terrasje bij de haven een hapje eten en wat drinken. Terwijl we hier zaten kletterde er een flinke bui los. Waren wij blij dat we hier zaten en niet nog aan het fietsen waren! Omdat we nog steeds trek in ijs hadden, gingen we in een ander zaakje, Geckolateria heerlijk ijs eten; een hoorntje met Straciatella/Frambozenijs. En zowaar, het stopte met regenen en de zon brak door!

Om 19.10 uur liepen we richting de boot, die om half 8 zou vertrekken. Aanvankelijk wilden we binnen zitten, maar het was druk en daarom gingen we, met vier Japanse meisjes, boven op het dek zitten. Eerst maakten we de banken droog met een handdoekje van mij en wat waren we blij dat we buiten zaten! De zon gaf ons op deze rustiger terugweg, volop cadeautjes. We genoten van de prachtige zonnestralen, Es Vedra in de verte en de zon die langzaam onder ging. De boot ging echter niet verder dan Playa d’en Bossa, dat viel even tegen, maar als cadeautje kregen we een prachtige regenboog te zien boven het haventje. Een supermooi gezicht!

Nadat we in het hotel afscheid hadden genomen van Anja en Franka en de aardige receptioniste, aten we eerst nog een pizzapunt op bed met het laatste sap uit de koelkast. Daarna pakten we onze koffers in. Om half 12 deden we het licht uit na een prachtige laatste vakantiedag.

€ weetjes
€ 19        Ticket Figueretas/Formentera/Play d’en Bossa
€   6         Huren van een fiets op Formentera (€10 borg)